Saturday, June 4, 2011

Jom Kutuk Mengutuk 1Malaysia :P

Assalamualaikum..

mamat nk bwk kuar duit.. :) kayo2..


wahh, org melayu ni kalo kes2 ade org jahat je laju je ngutuk.. haha :) tp, kenape ek, dlm kite sebok2 mengutuk org2 jahat seperti adinda ni(contoh), kite x sedar yg ade dlm kalangan kite sbnrnye melakukan dosa yg even lagi besar drpd ape yg org jahat nin lakukan. ok la, kalo nk diikutkan, kalau berzina, pon boleh, meninggalkan solat dgn sengaja  apetah lagi kan.. tapi, macam mana plak kalo yg mengamalkan riba'.. ramai x antara kite yg still pakai khidmat bank konvensional.??.. cer tgk2 hadith dibawah..

Nabi SAW bersabda : Ertinya : "Satu dirham Riba yang dimakan oleh seorang lelaki dalam keadaan ia mengetahuinya lebih buruk dari berzina sebanyak 36 kali" (Musnad Ahmad, 2/225 ; Ad-Dar Qutni, hlm 295 ; Albani mengatakan sohih dalam Ghayatul Maram fi Takhrij Hadith Al-Halal wal Haram lil Qaradhawi, hlm 103)

see? mungkin ade dlm klgn yg dok seronok2 menguuk budak kecik tu, sedang mereka tu sendiri melakukan dosa yg lebih besar dr tuhh.. so, muhasabah diri eh.. aku juge.. nk menegur boleh, tp biar kene dgn carenye, dok ngutuk x habeh2 last2 kene atas btg hidung sendiri..

source hadith

6 comments:

Si Penconteng said...

stju2...yelah, kot ye pun nak ulas pasal budak tu, xpayah la nak kutuk2, tegur cara baik, bkn ke itu lebih baik, org yg degil @ keras kepala mne boleh ditegur dgn cara yg kasar tapi kena tegur dgn berhemah.. :D

peep said...

btol3x..

nohfee said...

betul tu., depa dok sebok tentang dosa pahala orang lain. padahalnya, dosa pahal sendiri pon tak terjaga dengan betul

eclipsesweet said...

em.. betol-betol.. sekarang ni, amalan riba ada kat mana-mana je... =(

btw, tq utk perkongsian hadith tu.. sgt menarik.. =)

Botak said...

isu² camni pon ko layan., org kata isu recycle., ulang alik benda tu gak., kalau dilayan memang tak kemanalah jawabnya..

peep said...

xla, sbb saya mmg x pernah bangkitkan psl isu ni kt sini.. so saje la nk buat sdkt perkaitan disini..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...