Friday, June 24, 2011

Baju Topman, Seluar Levi's, Jam Omega.. :)

Assalamualaikum...



baru lps potong rambot.. so botak..



hari ini hari jumaat, so penghulu bagi hari2 yg lain.. so, perbanyakkan amalan2 yg baik insyaALLAH... perbanyakkan syukur kpd ALLAH.. kt bwh ni ade cerite sirah mengenai kelebihan bersyukur.. so, kalo ade mase luangkan la cket k.. :)



Nabi Musa AS memiliki umat yang jumlahnya sangat banyak dan umur mereka panjang-panjang. Mereka ada yang kaya dan juga ada yang miskin. Suatu hari ada seorang yang miskin datang menghadap Nabi Musa AS. Ia begitu miskin, pakaiannya compang-camping dan sangat lusuh berdebu. Si miskin itu kemudian berkata kepada Baginda Musa AS, “Ya Nabiullah, Kalamullah, tolong sampaikan kepada Allah SWT permohonanku ini agar Allah SWT menjadikan aku orang yang kaya”. Nabi Musa AS tersenyum dan berkata kepada orang itu, “Saudaraku, banyak-banyaklah kamu bersyukur kepada Allah SWT”. Si miskin itu agak terkejut dan kesal, lalu ia berkata, “Bagaimana aku mahu banyak bersyukur, aku makan pun jarang, dan pakaian yang aku gunakan pun hanya satu lembar ini saja”. Akhirnya si miskin itu pulang tanpa mendapatkan apa yang diinginkannya.



Beberapa waktu kemudian seorang kaya datang menghadap Nabi Musa AS. Orang tersebut bersih badannya juga rapi pakaiannya. Ia berkata kepada Nabi Musa AS, “Wahai Nabiullah, tolong sampaikan kepada Allah SWT permohonanku ini agar dijadikannya aku ini seorang yang miskin, terkadang aku merasa terganggu dengan hartaku itu. Nabi Musa AS pun tersenyum, lalu ia berkata, “Wahai saudaraku, janganlah kamu bersyukur kepada Allah SWT”. “Ya Nabiullah, bagaimana aku tidak bersyukur kepada Alah SWT? Allah SWT telah memberiku mata yang dengannya aku dapat melihat. Telinga yang dengannya aku dapat mendengar. Allah SWT telah memberiku tangan yang dengannya aku dapat bekerja dan telah memberiku kaki yang dengannya aku dapat berjalan, bagaimana mungkin aku tidak mengsyukurinya”, jawab si kaya itu. Akhirnya si kaya itu pun pulang ke rumahnya.

Kemudian ditakdirkan si kaya itu semakin Allah SWT tambah kekayaannya kerana ia selalu bersyukur. Dan si miskin menjadi bertambah miskin. Allah SWT mengambil semua kenikmatanNya sehingga si miskin itu tidak memiliki selembar pakaian pun yang melekat di tubuhnya. Ini semua karena ia tidak mahu bersyukur kepada Allah SWT.

Wallahua’lam

10 comments:

mizzkechique said...

bersyukur dgn setiap kurniaan-Nya... jangan kufur nikmat.. :)

Norhisham Nordin said...

syukur dgn rezeki & nikmat yg diberikan...

alif haris said...

bersyukurlah .. Allah akan tambah nikmat kpd kamu :)

Wanie said...

bersyukur dgn ape yg ade skang ni..:)

Siti Arfah said...

SubhanaAllah . Nikmatnya bersyukur pada-Nya. Moga kta suma sntiasa brada d klgn org2 yg bersyukur. Ameen. Entri terbaek .. :)

PenDekAr LauT said...

Syukur.. Syukur.. Ya Allah..Jgn kita lalai.. Mesti sentiasa bersyukur. Tq atas perkongsian yg berguna..

peep said...

@semua ya syukur3 sampai saya teringat filem syukur 21.. :)

Miss A said...

suka en3 nih.thanks :)

alif ibnu daud said...

bersyukur, tambah nikmat

vampire's lovex said...

mrilah menuju ke jalan yg benar,bersyukur .:)


mana tempat nk folo..aku dok pusing sini dari pukul 12 smpai 3 pg kot..kikiki tipu je :P

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...