Friday, February 4, 2011

Solat, Solat, Solat..


Assalamualaikum w.b.t...
umm, macam mane nk mule eh.. ok la, aku nk mengingatkan diri sendiri n kwn2 aku yg baik2 blake ni tntg kepentingan menjage solat kite.. tol x?? hehe, bagi diri aku sendiri pon, solat yg paleng susah ntok dilaksanekan ialah solat subuh, mungkin kerane aku kebiasaannye tidor setiap hari after 1.am. blaja la bukan joli haha.. kadang2 ade jugak aku terlewat solat subuh waktu gajah. aku ade google la tentang 'subuh gajah' ni. ini antare hadith yg aku terjumpe.

“Solat yang paling berat bagi orang munafik adalah solat Isyak dan solat Subuh. Sekiranya mereka mengetahui apa yang terkandung didalamnya, mereka pasti mendatangi keduanya, walaupun dengan merangkak.” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)


Beratnye solat subuh adalah bagi orang munafik.. Bagi orang yang berjiran dengan masjid, di dalam hadis disebut; tidak ada sembahyang bagi orang yang berjiran dengan masjid melainkan di masjid. Walaupun sembahyang jemaah sudah selesai, mereka masih boleh sembahyang di masjid dan tetap mendapat pahala yang sama seperti hadir sembahyang berjemaah.. hadith bawah ini pule menerangkan keutamaan solat berjemaah di masjid or surau....

Nabi saw bersabda :'Barangsiapa yang mendengar seruan solat (azan) dan tidak datang, maka tidak ada solat baginya melainkan uzur'. Berkata Ibn Abbas ra :'Apakah dia uzur itu?' jawabnya :'Takut atau sakit'. [Hadith riwayat Ibn Maajah dan al-Daaraqutni; dikelaskan sebagai sahih oleh Ibn Hibban dan al-Hakim; Sanadnya sahih)" - [Majmu' Fataawa wa Maqaalaat li al-Syiekh Ibn Baaz, 6/23]

so, tolong doakan kita sume dpt solat 5 waktu di masjid. maklomlah, masjid KIM jraknye x sampai 1oometer pon dr mahallah ABC..:)).. jom maghrib lu...

2 comments:

Anonymous said...

peep...this is your best post ever...seriously...

Fahmi Jaafar said...

umm.. its just a reminder for all of us.. anyway, thanks..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...